torsdag den 22. maj 2008

Når motivet erstatter alle ord


Per Morten Abrahamsen (1957) er en af Danmarks mest berømmede fotografer. I det han har markeret sig som en af Danmarks mest anerkendte fotografer inden for iscenesat fotografi i løbet af de seneste 20 år. Hans fotos havner som regel på forsiden af diverse magasiner med han magiske fremstillinger af vores kendisser.

23. maj til 27. juli 2008 er han aktuel på Aros

Med den nye udstilling – CENSUR – i ARoS’ Vestgalleri har Abrahamsen forladt kendis-universet. Alle personer i hans nye serie er almindelige og anonyme, men ofte – som i store dele af hans produktion – nøgne eller halvnøgne. Med hensyn til preferencen for nøgne mennesker fortæller Abrahamsen, at den hænger sammen med, at kroppen med sine mange tegn og spor er mere udtryksfuld end ansigtet. Han er fascineret af den nøgne krops sanselighed og sårbarhed og af det normskred, der sker, når et menneske lader facaderne falde.

CENSUR består af 26 store fotografier, der viser en række kvinder og mænd i et interiør, i et byrum eller ude i naturen. Alle personer er mere eller mindre nøgne. Fotografierne er stærkt iscenesatte, hvilket ikke mindst understreges af, at der ud fra alle personers mund hænger en lang flæskeside, som er brændemærket med ordet CENSUR. Vi ser aldrig hele ordet – kun fragmenter af det. At det er grisen, der skal ’lægge ryg’ til personernes forstoppelse skyldes, at netop det dyrs opbygning ligger tættest på menneskets. Dette særlige træk ved værkerne er udviklet i samarbejde med billedkunstneren Lene Nymann. Iscenesættelsen med en markant lyssætning og figurernes tilstoppede munde giver hele serien et stærkt surrealistisk præg.



Per Morten Abrahamsen siges at lide af et speed-snakke-gen, som kun forstummer, når han fotograferer – Jeg tror også at jeg selv vil forstumme en smule; mens jeg med kæben neden om anklerne meget snart vil beundre hans værker...